Strona główna Poradnik Panewki silnikowe
Kącik techniczny 09.08.2023

Panewki silnikowe

Zagadnienia poruszone w artykule:

  1. Za co odpowiadają panewki w silniku?
  2. Rodzaje panewek
  3. Uszkodzone panewki – objawy
  4. Obrócona panewka – co to znaczy?
  5. Jak dobrać panewki do wału?

Za co odpowiadają panewki w silniku?

Panewki są istotnymi elementami układu korbowo-tłokowego w silniku spalinowym. Ich główną funkcją jest umożliwienie obracania wału korbowego oraz korbowodów na wale. W silnikach znajdują się zarówno panewki główne, umieszczone w bloku, jak i panewki korbowe, umieszczone w korbowodach. Panewki znajdują się między korbowodem a stopką korbową, a także pomiędzy stopką korbową a blokiem silnika. Ich główną funkcją jest zmniejszenie tarcia oraz zapewnienie odpowiedniego wsparcia i obracania się wału korbowego podczas pracy silnika.

Panewki silnikowe są rodzajem łożysk ślizgowych. Każde pojedyncze łożysko składa się z dwóch półpanewek, które mają kształt półokrągły. Wykonane są one z taśmy stalowej i pokryte specjalnym stopem łożyskowym, który zapewnia odpowiednią wytrzymałość i właściwości ślizgowe.

Rodzaje panewek

Panewki są zazwyczaj wykonane z wysokiej jakości stali, a ich powierzchnia zwykle pokryta jest specjalnym stopem bimetalicznym lub wielowarstwowym, zapewniającym odpowiednie właściwości ślizgowe i wytrzymałość. Na rynku dostępne są różne typy panewek, które różnią się konstrukcją i materiałem używanym do ich produkcji:

  • Panewki tradycyjne: To klasyczny rodzaj panewek, które są szeroko stosowane w wielu typach silników.
  • Panewki wielowarstwowe – wzmocnione: Posiadają one dodatkową warstwę, co zwiększa ich wytrzymałość i odporność na obciążenia.
  • Panewki wielowarstwowe – wzmocnione typu „SPUTTER”: Stanowią one zaawansowane łożyska trójskładnikowe, złożone z różnych warstw, które są nanoszone za pomocą specjalnej technologii sputtering. Dzięki temu charakteryzują się one wyższą twardością i odpornością na zużycie, co sprawia, że są idealne do silników o dużym stopniu wysilenia.
  • Panewki silver: Stanowią one alternatywę dla panewek typu „SPUTTER”. Ich powłoka ślizgowa oparta na bazie srebra zapewnia podobne właściwości twardości i odporności, jednak są one tańszą opcją.
  • Panewki polimerowe: Wykorzystują nowoczesne połączenie stopów brązu lub aluminium, pokrytych specjalną powłoką polimerową. Charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie oraz mają dobre właściwości awaryjnej pracy na sucho, co znacząco zmniejsza ryzyko zacierania.

Dobór odpowiednich panewek do silnika zależy od specyfikacji silnika, warunków pracy oraz oczekiwanej trwałości i wydajności. Dlatego ważne jest dokładne zrozumienie właściwości i zastosowań różnych typów panewek przed dokonaniem wyboru.

Uszkodzone panewki – objawy

Uszkodzone panewki w układzie korbowo-tłokowym silnika mogą objawiać się różnymi symptomami, które wskazują na problemy z tym elementem. Oto kilka typowych objawów uszkodzonych panewek – jak zwykle – możliwe jest występowanie niektórych z tych objawów uszkodzenia, niekoniecznie muszą jednoznacznie wskazywać na uszkodzenie panewki – objawy mogą być mylące, a jednoznaczną odpowiedź da nam jedynie diagnostyka wykonana przez specjalistę.

  • Stukot: Uszkodzone panewki często powodują charakterystyczny hałas – stukanie lub uderzenia słyszalne podczas pracy silnika. Hałas ten może być szczególnie intensywny przy zmianach obrotów silnika lub pod obciążeniem.
  • Wibracje: Uszkodzone panewki mogą prowadzić do dodatkowych wibracji w silniku, które mogą być odczuwalne w kabinie pojazdu. Wibracje te mogą być szczególnie zauważalne podczas przyspieszania lub hamowania.
  • Spadek mocy: Uszkodzone panewki mogą powodować spadek mocy silnika. Problemy z panewkami mogą prowadzić do nieprawidłowego obracania się wału korbowego lub korbowodów, co może wpływać na wydajność silnika.
  • Zwiększone zużycie oleju: Uszkodzone panewki mogą powodować zwiększone zużycie oleju silnikowego. Uszkodzenia panewek mogą prowadzić do nieprawidłowego uszczelnienia między korbowodem a stopką korbową, co może powodować wycieki oleju.
  • Temperatura silnika: Uszkodzone panewki mogą powodować wzrost temperatury silnika. Nieprawidłowy obrót wału korbowego lub korbowodów spowodowany uszkodzeniami panewek może generować dodatkowe ciepło, co może prowadzić do przegrzewania się silnika.
  • Niskie ciśnienie oleju: Uszkodzone panewki mogą prowadzić do spadku ciśnienia oleju w układzie smarowania silnika. Niedostateczne smarowanie może prowadzić do dalszych uszkodzeń silnika i zwiększonego zużycia.
  • Zawieszanie silnika: W skrajnych przypadkach uszkodzone panewki mogą spowodować poważne uszkodzenia silnika, prowadząc do jego zawieszenia lub zatarcia.

W przypadku podejrzenia uszkodzonych panewek, ważne jest jak najszybsze skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem lub specjalistą ds. silników, aby dokonać dokładnej diagnozy i podjąć odpowiednie działania naprawcze. Ignorowanie problemu z panewkami może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw.

Obrócona panewka – co to znaczy?

Spotykanym problemem i powracającym pytaniem kwestia obróconej panewki. Obrócona panewka odnosi się do sytuacji, w której panewka w układzie korbowo-tłokowym silnika jest zamontowana w niewłaściwy sposób, czyli obrócona odwrotnie w stosunku do swojego właściwego położenia.

Panewki w układzie korbowo-tłokowym silnika są elementami, które zapewniają odpowiednie wsparcie i obrót dla wału korbowego oraz korbowodów. Poprawne zamontowanie panewek jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Każda panewka ma określony kształt i sposób, w jaki powinna być zamocowana, aby umożliwić właściwe funkcjonowanie. Obrócona panewka oznacza, że została zamontowana w sposób nieprawidłowy, na przykład odwrócona wokół swojej osi lub umieszczona w niewłaściwym położeniu w stosunku do korbowodu i stopki korbowej. Tego typu błąd montażowy może być skutkiem nieuwagi podczas naprawy silnika lub nieprawidłowego zestawienia podczas montażu.

Konsekwencje obróconej panewki mogą być poważne i prowadzić do różnych problemów w silniku, takich jak hałas – nieprawidłowo zamontowana panewka może powodować nadmierne tarcie i zużycie, co może skrócić żywotność silnika. Nieprawidłowy obrót wału korbowego może utrudniać ruch tłoków w cylindrach i prowadzić do spadku mocy, a ostatecznie nieprawidłowe zamontowanie panewki może prowadzić do dodatkowych uszkodzeń innych elementów układu korbowo-tłokowego, takich jak korbowody czy stopki korbowe.

W przypadku podejrzenia, że panewka została obrócona, konieczne jest natychmiastowe jej poprawienie lub wymiana przez doświadczonego mechanika lub specjalistę ds. silników. Ignorowanie tego problemu może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika oraz zwiększenia kosztów naprawy.

Jak dobrać panewki do wału?

Dobór odpowiednich panewek do wału korbowego w silniku jest kluczowy dla zapewnienia właściwego wsparcia i minimalizacji tarcia w układzie korbowo-tłokowym. Oto kilka kroków, które należy podjąć przy doborze panewek do wału korbowego:

  1. Dokładne pomiary: Przed doborem panewek należy dokładnie zmierzyć średnicę wału korbowego w kilku miejscach, aby uzyskać precyzyjne wymiary. Ważne jest, aby średnica panewki była kompatybilna z wymiarami wału korbowego.
  2. Sprawdzenie tolerancji: Ważne jest również sprawdzenie tolerancji wymiarów wału korbowego określonych przez producenta silnika. Panewki powinny mieć odpowiednią tolerancję, aby zapewnić idealne dopasowanie do wału.
  3. Rodzaj materiału: Wybierz panewki wykonane z wysokiej jakości materiałów, takich jak stal węglowa, stal chromowo-molibdenowa, aluminium lub stop aluminium. Wybór materiału zależy od specyfikacji silnika oraz warunków eksploatacji.
  4. Rozmiar panewek: Panewki muszą być odpowiednio dopasowane do wymiarów wału korbowego. Zazwyczaj są one dostępne w różnych rozmiarach, które odpowiadają różnym wymiarom wałów korbowych.
  5. Typ panewek: Istnieje kilka typów panewek, takich jak stalowe z powłoką, bimetaliczne, aluminiowe itp. Wybierz odpowiedni typ panewek, który najlepiej odpowiada specyfikacji silnika i warunkom eksploatacji.
  6. Konsultacja z instrukcją serwisową: W przypadku silników znanego producenta, warto sprawdzić instrukcję serwisową lub katalog części zamiennych, aby upewnić się, że wybierane panewki są zgodne z zaleceniami producenta.
  7. Rozważenie warunków pracy: Jeśli silnik będzie pracować w trudnych warunkach, na przykład w warunkach wysokiej temperatury lub obciążenia, warto rozważyć wybór panewek o wyższej wytrzymałości lub z dodatkowymi warstwami ochronnymi.

Dobór odpowiednich panewek do wału korbowego wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak wymiary, tolerancje, materiał, typ silnika i warunki pracy. W przypadku wątpliwości zaleca się skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem lub specjalistą ds. silników.